zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Green marketing a reklamní předměty 3: Opakující se potřeby

29.04.2020
Ekostyl
Firemní ekologie
Odpady
Green marketing a reklamní předměty 3: Opakující se potřeby

V dalším díle našeho seriálu o zelenější reklamě se podíváme na to, jak můžete ovlivnit uvažování svých zákazníků a zaměstnanců, abyste společně pomohli životnímu prostředí.

To, jaký bude mít daný produkt dopad na životní prostředí samozřejmě neovlivňuje jenom to, z čeho a jak je vyrobený a jak se dá recyklovat. Velkou zásluhu na celkovém efektu daného výrobku má také to, jak mění chování lidí, kteří ho používají.

Jak ale vhodné předměty a oblasti najít? Pokud chceme změnit své návyky v nějaké oblasti, je dobré se zaměřit na činnosti, které se opakují. Zamyslete se nad nějakou potřebou nebo chováním, které se neustále opakují a produkují zbytečný odpad. Je vám například povědomá situace, kdy jdete sportovat, koupíte si ve fitku půllitrovou láhev s vodou a po vypití ji vyhodíte do koše? Velká spousta lidí to provede úplně stejně. Ty koše u každého hřiště se plastovými lahvemi neplní náhodou. Žízeň při sportu máme vždycky. Jedná se o opakující se potřebu, která se dá dobře využít k tomu, abychom na ní postavili svou kampaň.

Pokud svým zaměstnancům a zákazníkům darujeme nějakou pěknou sportovní láhev (ač třeba plastovou), zabijeme hned několik much jednou ranou. Obdarovaní budou mít radost z šikovného dárku, který se jim hodí, naše logo bude více na očích a každý, kdo lahev začne používat, ušetří velkou spoustu plastového odpadu v podobě jednorázových plastových lahví.


Samozřejmě ne všichni, kteří dostanou darem sportovní láhev, ji začnou používat, ale můžete vycházet z faktu, že velká většina ano. Tato láhev pak nemusí být ve finále ani z přírodních materiálů, ani snadno recyklovatelná. Nicméně slouží svému ekologickému účelu tím, že ovlivňuje chování lidí, kteří ji používají. Pokaždé, když se použije, tak je velká šance, že právě ušetřila jednu jednorázovou plastovou láhev, která by jinak letěla rovnou do koše. To už je za pár měsíců používání pořádná hromada ušetřeného plastu. Případně za zmínku určitě stojí nápad plastové lahve zálohovat, jako to je v některých dalších evropských zemích. Když lidé mají v třídění odpadů nějaký ekonomický zájem, jsou v tomto směru většinou mnohem aktivnější. K těmto snahám se můžete připojit například zde.

S trochou přemýšlení určitě u svých zákazníků či zaměstnanců najdete spoustu opakujících se potřeb, na kterou můžete reagovat. Můžete pak nabídnout například odolné tašky na nákupy jako alternativu jednorázovým igelitkám, nebo se podívejte na poslední dobou velmi populární znovupoužitelné sáčky na ovoce a pečivo.


Další zajímavou možností jsou boxy na jídlo. Spousta společností si nechává dovážet obědy. Většinou v oblíbených polystyrenových krabicích, které po použití jdou rovnou do koše. Tohoto odpadu je každý měsíc na kontejner, nehledě na to, že každá krabička se většinou připočítává k ceně. Když si v rámci společnosti nakoupíte vlastní znovupoužitelné boxy na obědy a s dodavatelem se domluvíte, aby vozil vaše obědy v nich, brzy se tyto boxy používáním zaplatí jen díky cenám jednorázových krabiček. Navíc eliminujete velkou spoustu zbytečného odpadu. Třídit je fajn, ale lepší je odpad vůbec nevytvářet. Podobných příležitostí jistě najdete mnohem víc, stačí se jen dívat kolem sebe.


NÁŠ TIP: pokud už Vám odpad vznikne, naložte s ním tím nejlepším možným způsobem. Jakým? To Vám poradí aplikace www.KAMsNIM.cz.

Na co je však dobré dávat si pozor při vymýšlení alternativních řešení na jakoukoliv potřebu je i to, jak dobře toto řešení funguje. Pokud narazíme na něco, co je sice ekologičtější, ale po funkční stránce výrazně horší, tak to příliš mnoho lidí nenadchne. Nebudou pak nabízené řešení používat a z našich dárečků se stane jen další odpad. Jako zajímavý příklad lze použít například nedávné zavedení papírových brček v různých řetězcích rychlého občerstvení. Ačkoliv se jednalo o zajímavý nápad, vlastnosti brček lidé hodnotili jako výrazně horší.

Zdroj: PR článek
redakčně upraveno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
16
9. 2020
16-18.9.2020 - Konference
Náměšť nad Oslavou - CETT (areál ZERA - Zemědělská a ekologická regionální agentura, z.s. )
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí