zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Cenová dostupnost veřejné dopravy

07.04.2020
Doprava
Cenová dostupnost veřejné dopravy

Znečištěné ovzduší a dopravní zácpy z městské automobilové dopravy trápí především obyvatelé velkých měst ve světě. Místní úřady se snaží lidi přesvědčit různými způsoby, aby auta nechali doma a využívali služeb městské hromadné dopravy. Postupně zavádějí omezení vjezdu pro auta do centra a zvyšují parkovací poplatky.

Existuje mnoho důvodů, proč využívat městskou hromadnou dopravu. Nejenže nabízí rychlou a efektivní přepravu, ale také jezdí v krátkých intervalech a dostanete se s ní snadno do všech částí města. Lucembursko se v březnu 2020 stalo první zemí světa, která zavedla veřejnou dopravu zcela zdarma. Bezplatně využívají tento systém i cizinci.

Někomu může připadat cena jízdenek MHD poměrné vysoká, někomu zase nízká. V některých městech však jízdné jsou výrazně levnější. Proto se tentokrát analytici Picodi zaměřili na ceny jízdenek městské hromadné dopravy ve velkých městech ve světě vzhledem k průměrným mzdám.

Ceny ve světě

Veřejná doprava ve světě

Tento seznam zohledňuje ceny měsíčních jízdenek, které platí pro neomezený počet jízd všemi dopravními prostředky MHD. Po přepočtu na euro se zjistilo, že nejdražší doprava je v Londýně (237EUR), v Dublinu a (195EUR) a New Yorku (116EUR). Vzhledem k výdělkům však toto největší americké město dosáhlo dobrého umístění: řadí se na 33. pozici z 39 měst. To znamená, že průměrný Newyorčan utratí za měsíčník na metro a autobusy jen 2,4% z čisté mzdy.

Veřejná doprava v Praze patří k těm nejlevnějším a cenově nejdostupnějším. Obyvatelé hlavního města za měsíční jízdenku zaplatí 550 Kč, což tvoří necelá dvě procenta (1,84%) jejich průměrné mzdy (29 962 čistá mzda, údaje z databáze Numbeo za únor 2020 r.). Řadí se tímto na čtvrté místo z 39 států v žebříčku nejlevnější veřejné dopravy vzhledem k výdělkům. Nejvíce platí za dopravu obyvatelé Sao Paulo (15,34%), Istanbulu (9,26%) a Kyjova (9,18%), ale dražší než u nás je doprava i v Berlíně (3,65%), Budapešti (3,75%) nebo třeba ve Varšavě (2,68%).

Z tohoto hlediska je nejpříznivější cena dopravy v Curychu. Náklady na měsíční jízdenku činí jen 1,37% průměrné mzdy. Absolutními vítězi žebříčku jsou: výše zmíněné Lucembursko a estonské hlavní město Tallinn, které začalo svým obyvatelům nabízet hromadnou dopravu úplně zdarma již v roce 2013

Ceny v Česku

Veřejná doprava v Česku

Je zajímavé, že z deseti největších měst v ČR titul nejdražší dopravy získalo město Ústí nad Labem, které podle počtu obyvatel zaujímá až osmou příčku. Měsíčník na všechny autobusové a trolejbusové linky zde stojí 565 Kč.

O druhé a třetí místo soupeří dvě největší města v ČR: Praha vs. Brno. V obou případech cena měsíčního jízdného stojí 550 Kč. V hlavním městě však kromě autobusů a tramvají funguje i metro.

Nejlevnější měsíčník si pořídíte v Českých Budějovicích (380 Kč) a v Olomouci (350 Kč).

Metodika

V průzkumu jsme využili ceny jednorázových a měsíčních jízdenek dle aktuálního ceníku hlavních provozovatelů veřejné dopravy z března 2020. V Česku jsme se zaměřili na deset největších měst. Výpočty průměrné čisté mzdy ve městech pocházejí z dat internetové databáze Numbeo. Při přepočtu měn jsme použili průměrné kurzy za únor 2020 z Google Finance.

Dlouhodobé jízdné, které jsme zohlednili v tomto seznamu, opravňuje v době své platnosti k neomezenému počtu cest všemi dopravními prostředky MHD v rámci města. Do průzkumu byly zahrnuty nejlevnější dostupné jízdenky. To znamená, že jestli provozovatel nabízí cestujícím určité výhody, jako například levnější jízdenky v mobilní aplikaci nebo s čipovou kartou, v tabulce najdete cenu po slevě. Předplacené jízdné jsme do seznamu nezařadili.

Raport neobsahuje města, kde dopravu provozuje hned několik různých společností s různými cenami jízdenek (Tokio, Peking, Jakarta, Bangkok a jiné).

Seznam všech měst a dopravců najdete zde.

Zdroje

  • https://theconversation.com/traffic-congestion-reconsidered-111921
  • https://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/europe/articles/luxembourg-free-public-transport/
  • https://www.theguardian.com/cities/2016/oct/11/tallinn-experiment-estonia-public-transport-free-cities
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Institut Cirkulární Ekonomiky
18
6. 2020
18.6.2020 - Veletrh, výstava
https://www.ciraa.eu/event/energie-pro-pohon-cirkularni-budoucnosti/#tickets
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí